Privátne produkty našej značky musia mať kvalitu, za ktorú sa vieme postaviť.
Vlastné značky produktov, tzv. privátky, obchodných sietí sú na vzostupe. Vo svojich začiatkoch boli privátne značky považované za lacnú a menej kvalitnú alternatívu. Platí toto tvrdenie dodnes? O téme privátnych značiek sme sa rozprávali s Miroslavom Labašom, zakladateľom spoločnosti Potraviny FRESH s.r.o., ktorý nám prezradil, že privátne značky sú aj o nižších nákladoch na marketing, čo umožňuje predávať tieto výrobky aj vo vyššej kvalite za nižšiu cenu.
„Privátne produkty našej značky musia mať kvalitu, za ktorú sa vieme postaviť.“
Pán Labaš, aký je Váš pohľad na rozvoj a úspech Vašich privátnych značiek u zákazníkov?
Ak by sme to brali len z pohľadu čísel, tak naša spoločnosť zaznamenáva v tomto segmente každým rokom nárast, čo nás veľmi teší. Predaj privátnych značiek však vnímame aj z pohľadu zvýšenia kvality a pestrosti našej ponuky a tiež ako pozitívny vývoj a ocenenie našej snahy ponúknuť zákazníkom zdravšie produkty.
Prečo ste sa rozhodli venovať privátnym značkám, s ktorými sú v úzkom spojení vaše vlastné receptúry?
Privátne značky majú niekoľko výhod a dopyt po nich je na trhu veľký. Privátny produkt nielenže nesie meno našej značky, ale dokáže navyše ponúknuť zákazníkovi tú istú alebo vyššiu kvalitu ako originálny produkt, no za nižšiu cenu. Je to výhodné pre zákazníka, ktorý kúpi kvalitný produkt za výhodnejšiu cenu, výrobcu, ktorý presúva náklady na marketing produktu na obchodníka a koniec koncov tiež pre obchodníka, ktorému kvalitný produkt s vlastnou značkou robí aj dobrú reklamu. Tým, že je na obale naše logo, preberáme, samozrejme veľkú mieru zodpovednosti voči zákazníkovi a preto nám záleží na kvalite. To, že sme sa rozhodli pre privátne značky, považujem v konečnom dôsledku za správny krok v rámci našej filozofie zdravších potravín.
Ako ste sa dopracovali k zmene receptúr tak, aby sa priblížili Vašej filozofii?
Slogan „Fresh Plus – Zdravšie potraviny“ používame preto, že vždy, ak je to čo i len trochu možné, sa snažíme vyrábať a ponúkať stále viac a viac zdravších potravín.
Prvým krokom bolo rozšírenie ponuky potravín v bio kvalite v každej z predajní Fresh Plus, ktoré prevádzkujeme. V druhom kroku sme vytvorili oddelenie farmárskych produktov. V treťom kroku sme kládli obrovský dôraz na zloženie potravín a zistili sme, že mnohé zložky nie sú pre naše zdravie ani zďaleka tak bezpečné, ako si myslíme a naša legislatíva je, žiaľ, až príliš benevolentná. Preto sme sa rozhodli upraviť receptúry podľa vlastných kritérií, v rámci ktorých napríklad pridávame do produktov viac celozrnnej múky, menej cukru a zvýšenú pozornosť venujeme tiež prídavným konzervačným látkam a rizikovým “éčkam”. Dôvodom pridávania týchto látok do potravín výrobcami je bohužiaľ často len predlžená doba spotreby, či lepšia cena na úkor nášho zdravia. Ako protiváha k tomuto štandardu vznikla naša rada Healthy Living. Ak si zákazník v našej predajni vyberie zo sortimentu s označením Fresh Healthy Living, vie, že produkt, ktorý drží v ruke ponúka benefity v prospech jeho zdravia.
Majú spomínané benefity dopad na cenu produktov značky Fresh Healthy Living?
Naším hlavným cieľom bolo ponúkať produkty s benefitmi, ktoré nebudú mať prílišný vplyv na cenu, no zvýšia dôraz na naše zdravie. Nakoľko tieto produkty nie sú v bio kvalite, nevyžadujú si dodatočné náklady na certifikát a navýšenie ceny je zanedbateľné.
Spomínate si, ktorá z privátnych značiek bola u vás uvedená ako prvá?
Jedného dňa som si zhromaždil sladené dvojlitrové vody privátnych značiek všetkých konkurenčných reťazcov. Zloženie sladidiel bolo u všetkých rovnaké – cyklamát, aspartám a sacharín. Tieto vody pijeme doma, veľmi často ich konzumuje aj naša mládež, a preto by nás malo zaujímať, čo tieto látky a hlavne ich kombinácie v tele spôsobujú. Toto bol prvý impulz, vďaka ktorému sme si povedali, že skúsime veci robiť inak. V tomto konkrétnom prípade sme našli sladidlo sukralózu, ktorá sa bežne používa aj v bio potravinách a vyrobili sme sladené vody s označením Fresh, zdravšiu a drahšiu len o 2 centy oproti konkurenčným. Zaujímavosťou je tiež to, že v tejto vode sa nenachádzajú žiadne iné sladidlá, a preto nehrozia žiadne vzájomné reakcie. Po konzultácii s odborníkmi som zistil, že kombinácia viacerých “éčok” môže byť omnoho nebezpečnejšia ako jedno vo väčšom množstve. (zakomponovať do textu). V našich sladených vodách sme teda nahradili 3 vysoko rizikové umelé sladidlá jedným a bezpečnejším.
Je niektorý konkrétny produkt privátnej značky Váš obľúbený? Ak áno, prečo?
Takých je viacero, no veľmi dobre sa nám spolupracuje s pečivárňou Liptovský Hrádok. Jej majiteľ sa zaoberá zdravšími potravinami rovnako ako my. Možno práve preto, sme veľmi rýchlo našli spoločnú reč a on na naše návrhy úprav receptúr s radosťou pristúpil. Začal pre nás vyrábať niekoľko druhov oblátok, pri ktorých sme šli cestou najzdravších alternatív. Výsledkom je celá rada oblátok Healthy Living, ktoré sú bez umelých sladidiel, bez palmového oleja a obsahujú maximum špaldovej a celozrnnej múky. Všetky tieto benefity sú uvedené aj na obaloch, lebo chceme o nich informovať konzumenta už pri výbere v regáloch.
V súčasnosti sú na trhu štyri línie: Fresh, Fresh Bio, Fresh Healthy Living a Fresh Exclusive. Aké sú hlavné rozdiely medzi nimi?
Produkty značky Fresh Bio sú výrobky od certifikovaných výrobcov bio potravín v rovnakej kvalite, no s nižšou cenou.
Fresh Exclusive ponúka produkty s plnohodnotným zložením. Dobrým príkladom je kyslá kapusta Fresh Exclusive. Na rozdiel od ostatných neobsahuje konzervanty, ale obsahuje veľa laktobacilov. Dokonca 10 krát viac, než surové kravské mlieko.
Produkty z línie FRESH porovnávame s konkurenčnými výrobkami s rovnakým zložením a pultovú cenu nastavujeme tak, aby bola nižšia ako u väčšiny konkurencie.
Zaujímajú sa podľa Vás zákazníci o zloženie produktov alebo je to len módny trend, ktorý bude o pár rokov minulosťou?
Samozrejme, máme zákazníkov, ktorí sledujú zloženie a sú milo prekvapení. Nedávno sme dostali niekoľko pozitívnych zákazníckych reakcií na náš rad bio kozmetiky. Zákazníčky oceňujú predovšetkým jej výlučne prírodné zloženie za veľmi nízke ceny.
Ktorá z vašich línií je medzi zákazníkmi najpopulárnejšia?
Myslím si, že nás ľudia poznajú najmä podľa bio produktov. Tie sú v predajniach Fresh Plus už bežné. Máme jednu z najširších stálych ponúk produktov v bio segmente a neustále ju dopĺňame.
Je pre Vás slovenský pôvod pri privátnych značkách dôležitý?
Ak máme možnosť voľby medzi slovenským a zahraničným produktom, jednoznačne vyberáme ten slovenský. Ak je však cenový rozdiel príliš veľký a kvalita porovnateľná, nemôžeme si dovoliť uprednostniť výrobok s vyššou cenou len preto, že má slovenský pôvod. Snažíme sa podporovať slovenskú produkciu mäsa, zemiakov, či mrkvy, aj keď sú výrobky často o niečo drahšie. Teší nás, že existuje skupina zákazníkov, ktorí vytvárajú dopyt po slovenských produktoch a my ich môžeme ponúknuť stále viac.
Aká je Vaša vízia privátnych značiek do budúcnosti?
Rád by som uviedol na trh výrobok s probiotikami. V potravinách sa používa veľa konzervantov a ľudia majú kvôli nim rôzne tráviace ťažkosti. Príkladom je mlieko, ktoré je pasterizované, mŕtve. Asi nie každý vie, že ani v čerstvom mlieku nie sú žiadne laktobacily. Naproti tomu surové mlieko obsahuje množstvo laktobacilov a baktérií, ktoré sú nevyhnutné pre dobré trávenie a imunitu. Mojim snom, na dosiahnutí ktorého intenzívne pracujem, je dostať na pult živé mlieko, ktoré bolo pri spracovaní zohriate na najnižšiu zákonom povolenú teplotu (kvôli bezpečnosti), to znamená, že sa v ňom uchová najviac výživných látok. Následne sa do mlieka pridá unikátna zmes mliečnych baktérii, ktoré sa nachádzajú u voľne sa pasúcich kráv. Na výskume tohto typu mlieka sa podieľa medzinárodný výskumný tím odborníkov takmer dva roky.
V rámci ostatných línií pribúdajú každým týždňom nové výrobky, ktoré s komisiou hodnotíme, preto je možné, že sa budú jednotlivé línie rozširovať, prípadne obmieňať.
Prečítajte si aj
Z čoho si vieme namlieť múku doma?
Domáce pečenie je stále populárnejšie a s ním rastie aj záujem o kvalitné a čerstvé ingrediencie. Jednou z týchto ingrediencií je aj
...viac
Zdravé alternatívy do Mikulášskych čižmičiek
Mikulášske balíčky sú neoddeliteľnou súčasťou adventného obdobia. No čo ak by si vaše ratolesti tento rok v detských čižmách našli
...viac
Poznáme víťaza hlavnej ceny jesennej súťaže s FRESH kartou!
Ďalší, šťastný výherca hlavnej ceny si už teraz môže užívať jazdu v novom motorovom vozidle. Odovzdali sme kľúče od krásneho Citroenu C4
...viac
Potraviny, ktoré nás zahrejú zvnútra
Chcete sa cítiť príjemne teplo aj v tých najchladnejších dňoch? Okrem toho, že sa oblečieme, je dôležité dopriať telu aj správnu výživu,
...viac